الگوهای رابط کاربری (UI patterns) مجموعهای از رویکردها، طرحها و استراتژیهای مشترک هستند که برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری به کار گرفته میشوند. این الگوها به صورت معمول بر اساس تحقیقات و تجربیات قبلی در زمینه طراحی رابط کاربری تشکیل شدهاند و به طراحان کمک میکنند تا با مواجهه با چالشهای طراحی مشابه، از تجربهها و راهکارهای موثر استفاده کنند.
در عمل، الگوهای رابط کاربری شامل الگوهای طراحی مختلف برای عناصر و ویژگیهای رابط کاربری مانند منوها، فرمها، کنترلها، ناوبری، جستجو و غیره میشوند. این الگوها به طراحان کمک میکنند تا با استفاده از راهکارهای استاندارد و شناخته شده، رابط کاربریهایی ایجاد کنند که برای کاربران آشنا و قابل استفاده باشند.
به عنوان مثال، الگوی “منوی کشویی” یک الگوی متداول در طراحی رابط کاربری است که به کاربران امکان مشاهده و دسترسی به گزینههای مختلف را میدهد. الگوی “ترتیب لیست” نیز برای نمایش دادهها در قالب یک لیست مرتب استفاده میشود. هر الگوی رابط کاربری دارای طرح و راهکارهای خاصی است که برای ارائه تجربه کاربری بهتر و هماهنگ با انتظارات کاربران به کار گرفته میشود.
استفاده از الگوهای رابط کاربری به طراحان کمک میکند تا طراحی خود را بهبود بخشند، زمان و هزینه طراحی را کاهش دهند و کاربران را با تجربه کاربری سازگار و آشنا به راحتی درک کنند.
4 بخش UI Patterns
الگوهای رابط کاربری (UI Patterns) یک سری روشها و الگوریتمهای استاندارد هستند که توسط طراحان و توسعه دهندگان برای طراحی و پیادهسازی رابط کاربریهای کارآمد و قابل استفاده استفاده میشوند. فرآیند طراحی رابط کاربری به طور کلی شامل چهار مرحله اصلی است: مفهومپذیری (Conceptualization)، پروتوتایپ سازی (Prototyping)، آزمون (Testing) و پیادهسازی (Implementation).
۱. مفهومپذیری (Conceptualization):
در این مرحله، هدف اصلی درک نیازها و محدودیتهای کاربران و تعریف مفهوم کلی رابط کاربری است. در این مرحله، ایدهها و مفاهیم اولیه برای رابط کاربری ایجاد میشوند و یک تصویر کلی از طرح و عملکرد رابط کاربری شکل میگیرد. این مرحله شامل تحقیقات مرتبط با کاربران، تجزیه و تحلیل نیازها، ایجاد مدلهای مفهومی و تعیین اهداف است.
۲. پروتوتایپ سازی (Prototyping):
در این مرحله، ایدههای مفهومی تبدیل به پروتوتایپهای قابل تعامل میشوند. پروتوتایپها میتوانند شامل نمونههای سریع، طرحهای کاغذی، ماکتهای قابل لمس و یا نمونههای تعاملی باشند. هدف از پروتوتایپ سازی، تجربه کاربری رابط کاربری را به صورت عملی و قابل ارزیابی برای کاربران ایجاد کند. این مرحله شامل طراحی و ساخت پروتوتایپها، تست و بازخورد کاربران و بهبود مداوم آنها است.
۳. آزمون (Testing):
در این مرحله، پروتوتایپهای ساخته شده توسط کاربران واقعی تست و ارزیابی میشوند. هدف از آزمون، شناسایی مشکلات و نقاط ضعف رابط کاربری و بهبود آنها است. آزمونها میتوانند شامل تست کاربری، مشاهده مستقیم، مصاحبه و یا مطالعات تجربی باشند. با تحلیل نتایج آزمون، مشکلات موجود شناسایی و راهکارهای بهبود و اصلاحی اعمال میشوند.
۴. پیادهسازی (Implementation):
در این مرحله، پس از تکمیل طرح و آزمون، رابط کاربری نهایی پیادهسازی و به عمل میآید. در این مرحله، طراحیها و پروتوتایپها به کد قابل اجرا تبدیل میشوند و ویژگیهای کاربردی و ظاهری رابط کاربری به صورت کامل پیادهسازی میشوند. این مرحله شامل تولید کد، ادغام سیستم، تست نهایی و راهاندازی نهایی است.
به طور خلاصه، در فرآیند طراحی رابط کاربری، مراحل مفهومپذیری، پروتوتایپ سازی، آزمون و پیادهسازی به ترتیب به شکل زنجیرهای انجام میشوند. مفهومپذیری برای تعریف مفهوم کلی رابط کاربری استفاده میشود، پروتوتایپ سازی برای ایجاد نمونههای قابل تعامل استفاده میشود، آزمون برای ارزیابی و بهبود رابط کاربری استفاده میشود و پیادهسازی برای تبدیل طراحیها به کد قابل اجرا و راهاندازی نهایی استفاده میگردد.
موکاپ Mockups چیست؟
Mockups در واقع نمونههایی هستند که برای نمایش طرحها، طرحهای گرافیکی، رابط کاربری و طراحیهای دیگر در حوزه طراحی و توسعه نرمافزار استفاده میشوند. آنها به عنوان نمایشی اولیه از ظاهر و عملکرد نهایی یک محصول یا وبسایت مورد استفاده قرار میگیرند.
Mockups معمولاً شامل ترکیبی از المانهای گرافیکی مانند نقاط، خطوط، فرمها، نوشتهها و عکسها هستند که به طراحان و توسعهدهندگان کمک میکنند تا طرحها و ویژگیهای مختلف یک محصول را به صورت بصری نشان دهند. آنها برای ارائه و ارزیابی ایدهها، ارتباط بین اعضای تیم، دریافت بازخورد و تعامل با مشتریان استفاده میشوند.
Mockups معمولاً در مراحل اولیه فرآیند طراحی و توسعه استفاده میشوند و میتوانند به صورت دستساز یا با استفاده از ابزارهای طراحی مانند نرمافزارهای گرافیکی، ابزارهای طراحی رابط کاربری و ابزارهای طراحی وب ایجاد شوند.
5 مثال از Pattern Libraries
کتابخانههای الگو (Pattern Libraries) یک وسیله بسیار مفید است برای توسعه دهندگان وب و طراحان UX/UI. این کتابخانهها با حفظ ثبات و یکپارچگی در زمینه طراحی وب سایت کمک میکنند. در زیر به معرفی پنج نمونه از این کتابخانههای الگو میپردازیم:
- Bootstrap: این یک کتابخانه از کلاسهای CSS است که امکان ساخت صفحات وب را با استفاده از الگوهای طراحی مختلف فراهم میکند. Bootstrap شامل الگوهای پیشفرض برای فرمها، دکمهها، نوارهای ناوبری و غیره است.
- Material-UI: این یک کتابخانه رئاکت است که الگوهای طراحی Material Design را پیادهسازی میکند. این کتابخانه شامل کامپوننتهای UI متعددی است مانند دکمهها، کارتها، تبها و غیره.
- Ant Design: این یک کتابخانه کامل است برای طراحی UI وب و اپلیکیشنهای موبایل. Ant Design مجموعهای از الگوهای طراحی و کامپوننتهای React است.
- Semantic UI: این یک کتابخانه کامل است برای طراحی وب. Semantic UI با استفاده از زبان طبیعی و منطقی برای نامگذاری کلاسهای خود، کدنویسی را سادهتر و قابل فهمتر میکند.
- Foundation: این یک کتابخانه CSS/HTML/JS است که مجموعهای از الگوهای طراحی و کامپوننتها را ارائه میدهد. Foundation به خصوص برای طراحی وب سایتهای پاسخگو مناسب است.
این کتابخانههای الگو به توسعهدهندگان امکان میدهند تا با استفاده از الگوهای طراحی موجود، به سرعت صفحات وب را بسازند و آنها را به سادگی به روز رسانی کنند. همچنین، این کتابخانهها با ارائه یکپارچگی و استانداردهای طراحی، به تشکیل تجربه کاربری یکدست و کیفیت بالا کمک میکنند.
چگونه UI Pattern را در طراحی سایت وکالت استفاده کنیم؟
استفاده از الگوهای رابط کاربری (UI patterns) در طراحی سایت وکالت میتواند بهبود قابل توجهی در تجربه کاربری و کارایی سایت داشته باشد. در زیر چند مرحله را برای استفاده از UI patterns در طراحی سایت وکالت بررسی میکنیم:
- تحقیق و شناخت نیازمندیها: در ابتدا، باید نیازمندیها و اهداف سایت وکالت خود را به خوبی درک کنید. بررسی نمونههای مشابه سایتهای وکالت و مطالعه الگوهای مورد استفاده در این صنعت میتواند به شما در درک بهتر نیازمندیها کمک کند.
- شناسایی UI patterns مناسب: بر اساس نیازمندیها، به دنبال الگوهای رابط کاربری مناسب برای سایت وکالت خود بگردید. برخی از الگوهای مرتبط با سایت وکالت میتوانند شامل نوار ناوبری، جستجو، فیلترها و دستهبندیها، فرمهای تماس و غیره باشند.
- تنظیم و سفارشیسازی الگوها: برای استفاده از الگوهای رابط کاربری، آنها را براساس نیازهای سایت وکالت خود تنظیم و سفارشیسازی کنید. این شامل تغییرات در ظاهر و رنگها، تنظیمات ورودی، متنها و سایر عناصر مربوطه است. هدف اصلی این است که الگوها به طور هماهنگ با برند و استایل سایت شما باشند.
- آزمایش و ارزیابی: پس از پیادهسازی الگوهای رابط کاربری در سایت وکالت خود، آنها را آزمایش کنید و از طریق بازخوردهای کاربران و ارزیابیهای مستقل، کارایی و اثربخشی آنها را ارزیابی کنید. در صورت لزوم، تغییرات و بهبودهای لازم را اعمال کنید.
- رعایت استانداردها و قوانین: در طراحی سایت وکالت، حتماً باید قوانین و استانداردهای مربوط به حریم خصوصی، حقوق کپیرایت، قوانین کاربردی و سایر مقررات را رعایت کنید. الگوهای رابط کاربری نباید با این قوانین در تضاد باشند.
به طور کلی، استفاده از الگوهای رابط کاربری در طراحی سایت وکالت به شما کمک میکند تا رابط کاربری یکپارچی و سازگار باشد و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم کند. با تحقیق، آزمایش و بهبود مداوم، میتوانید الگوهای رابط کاربری را بهینه کنید و سایت وکالت خود را با استفاده از آنها بهبود دهید.
سوالات متداول
UI Patterns الگوهای طراحی کاربری هستند که برای حل مشکلات متداول در طراحی و تجربه کاربری (UI/UX) استفاده میشوند. این الگوها توسط طراحان و توسعه دهندگان برای افزایش قابلیت استفاده و بهبود تجربه کاربری در رابطه کاربر-سیستم استفاده میشوند.
Navigation Drawer یک الگوی طراحی است که برای نمایش منوی جانبی در یک برنامه موبایل یا وب استفاده میشود. این الگو عموماً با استفاده از یک آیکون همچون آیکن منو (Menu) در بالای صفحه، به کاربر امکان میدهد تا به راحتی به بخشهای مختلف برنامه دسترسی پیدا کند. با کشیدن در طرف چپ یا راست صفحه، منوی جانبی باز میشود و اطلاعات و بخشهای دیگر برنامه به کاربر نمایش داده میشود.
استفاده از Pattern Library امکان توسعه سریعتر، کاهش تکرار و تداوم در طراحی، افزایش یکپارچگی و قابلیت استفاده مجدد، بهبود تجربه کاربری و افزایش بهرهوری در فرآیند طراحی و توسعه را فراهم میکند.
برای ایجاد Pattern Library، ابتدا باید الگوها و کامپوننتهایی که میخواهید استفاده کنید، شناسایی و مستندسازی کنید. سپس آنها را در یک مخزن مرجع (repository) مانند گیتهاب (GitHub) ذخیره کنید. همچنین میتوانید از ابزارهای طراحی و توسعه وب مانند Sketch، Figma یا React Storybook برای ساخت و نمایش الگوها استفاده کنید.